lördag 24 augusti 2024

Varuhuset PUB i Stockholm




Varuhuset PUB invid Hötorget. Huset färdigställdes år 1925.




Paul Urban Bergströms butik i Stockholm, starten för handelsundret PUB invid Hötorget.



Företaget PUB s grundare Paul Urban Bergström. 

Paul var född i en "knallefamilj" i Västergötland och började som 16-åring som biträde i en lärfthandlarbutik i Stockholm. Efter 6 år i denna fick han tillfälle att med lånade pengar köpa butiken. Denna butik med ett litet skyltfönster invid Hötorget i Stockholm blev starten för hans sagolika affärsmannabana. Som född i en judisk familj låg tyger och kläder honom varmt om hjärtat. Den trakt han härstammade ifrån, knallebygden i Västergötland hade hundraåriga rika anor från försäljning av  tyg och silkesdukar och band samt svarvade skålar. Därför kallades även knallarna "skålvästgötar".




En skålvästgöte även kallad knalle

Jag har i min blogg publicerat en artikel om huru Sundskvinnan och klockardottern Maija Lisa Sundborg slog ihjäl just en sådan skålvästgöte som kom vandrande ända från Tierpbygden till Åland och Sunds socken. Hon rånade honom på penningpungen, kattuntyger (bomullstyg från engelskans Cotton)  och sidenband, och grävde ned tillsammans med en kumpan, Lars Anderssons döda kropp under sitt stuggolv i klockartorpet invid Sunds kyrka. Lars blev ihjälslagen i sömnen hos henne den 22 november och begravdes som den sista person på hela 1700-talet på kyrkans begravningsplats den 29 december år 1799.

Då jag inför hundratalet Lions åhörare på Arkipelag en förmiddag för några år sedan fick berätta om denna händelse sade jag att dessa vandrande handelsmän från Västergötland var starten för det svenska handelsundret med senare tiders postorderfirmor som blev företag i världsklass och med början från dessa vandrande knallar. Då visste jag inte hur rätt jag hade i det. När jag nu läst sagan om Paul Urban Bergström och PUB inser jag dess vidd. 

Paul hade som sagt öppnat sina första affärer, ja han hade ett pärlband av dem intill Hötorget, planerade han för ett stort varuhus som skulle heta PUB, begynnelsebokstäverna i hans namn. Detta började byggas år 1923 även det invid Hötorget och stod färdigt år 1925. Paul var Sveriges första affärsman som började sälja färdigt sydda kläder i olika storlekar för hela familjen.

En dag sitter hans son Kristian i frisörstolen på Ekengréns frisörsalong på Götgatan då han får syn på en mycket vacker flicka. Hon hette Greta Gustavsson.



Den undersköna filmstjärnan Greta Garbo från Stockholm.

Kristian frågar om hon kunde tänkas börja som biträde i deras affär. Hon svarar jakande och börjar sälja hattar där. Efter en tid medverkar hon i deras reklamfilmer och filmgubbarna får upp ögonen för denna skönhet. En av dem hette Stiller. Resten är historia. Greta skulle göra ett flertal filmer i Hollywood och står ännu i dag som den mest avgudade kvinnan från alla tiders filmdukar.

Då jag arbetar med denna artikel hajar jag till ännu en gång.



Marcus Wallenberg, alla tiders affärsgeni i Sverige. Han var den mest betydande företrädaren för den svenska industriella traditionen och det svenska näringslivet under hela 1900-talet. 

Och, Paul Urban Bergström var mormorsfar till Marcus Wallenberg. 




Då jag var barn och växte upp på Norrgårds i Finby besöktes alltid vår hemgård sommartid av "moster Ingrid" ja så kallade vi henne. Hon var min fars moster men vi kallade henne moster. Ingrid född Mattsson från Södergårds i Tranvik emigrerade redan år 1912 till Sverige och Stockholm och jag minns ännu adressen: Koksgatan 21 C n.b. alltså nedre botten, så stod det på våra julkort vi sände henne. 

Varje sommar kom hon till oss en tid före midsommar och vi barn på gården och alla kusiner älskade henne. Hon förde alltid gåvor med sig åt oss som hon köpt på "PUB" och Tempo. Jag kan än i dag höra hennes Stockholmsdialekt då hon uttalade varuhusens namn och jag känner än i dag doften av de kläder hon gav mig. Av henne fick jag min första armbandsklocka och vi kusiner fick även en plåtmotorcykel som gick runt runt på golvet efter att man dragit upp dess fjäder. De andra tre kusinerna lär ha sin motorcykel kvar men jag har förlorat min.

På fotografiet ovan ser vi Ingrid som kramar om mig. Platsen är berget invid väderkvarnen på Norrgårds i Finby. Huset som far byggde och där "gamlorna" bosatte sig i östra delen och moster Ingrid i den västra. Där står även min faster Inga som även hon fanns i Stockholm nästan hela sitt liv. Båda damerna förblev ogifta. 

Invid står min farmor Sanny och farfar Johan "Janne" Granlund.

Jag minns att han ofta yttrade: Skall man ha en bra kostym skall det vara en "judkostym" från PUB i Stockholm. Så sant så sant farfar!


PUB-licerat i Godby den 24 augusti år 2024

Johan G. Granlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar