tisdag 9 september 2014

Kastelholmsrönnen - avsnitt 2



Jaha Johan har du tänkt börja med förlagsverksamhet nu? Nää, det är bara en för(s)lagsverksamhet det gäller, men nu skall jag i alla fall publicera ett dokument som inte är så känt på Åland sedan tidigare.
I mitt arbete med att ta reda på vad för slags rönn som växte på Kastelholms slottsruiner på 1800-talet före den stora renoveringen stötte jag på nätet ihop med en publikation utgiven år 1851 och författad av en studerande Bergstrand. Mitt intresse stegrades och jag fick kontakt med en blomma på Mariehamns stadsbibliotek med det latinska blomnamnet Veronica. I dag träffade jag så denna blomma och tillsammans med henne låste vi upp ett skåp i ovannämnda bibliotek och fann denna publikation. Den låg i ett vackert A4 kuvert och det fanns 2 likadana publikationer i kuvertet. Den ena så att säga i lösvikt och den andra i sammanfogat skick. Jag fick ett hedervärt lov att låna hem kuvertet för privat läsning och dokumentation och här är så resultatet: Var så goda!








































För-lagat i Godby den 9 september 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar