torsdag 12 september 2013

En gammal "lemonadflaska"



Här ser vi en gammal lemonadflaska som jag haft stående i över 30 år på fönsterbrädan i lillstugan på gården.
Jag hade i tiden köpt den på auktion, jag vill minas på Södragatan av ingen mindre än den legendariske mäklaren Ollas Nisse.



Det var nu dags att dra fram flaskan och syna den i sömmarna. Det skulle visa sej att det var en dryck som tillverkats på Åland, troligen på 1920-talet av flasktypen att döma. På etiketten läser vi följande:

KROKLUNDS MINERALVATTENFABRIK

INNEHAVARE BRÖDERNA LINDBOM

LEMONAD

Telefon Ödkarby 106

Tillverkas av socker

I Ålands radio för en tid sedan fanns ett inslag om läskedryckens historia på Åland med anledning av att en läskedryckstillverkning har startat i Lemland.
Man efterlyste personer som kände till var det har tillverkats läsk här förr.
Jag hann inte lyssna så länge men jag hörde att en person ringde och berättade att hans föräldrar hade haft läskedryckstillverkning i Saltvik. Saltvik har alltså haft två tillverkare i tiden av den ädla drycken och det kan inte vara frågan om samma personer för de senare hette Karlsson. Eller kan det helt enkelt vara så att verksamheten övergick till den andra familjen?

Då jag köpte flaskan minns jag att det var flera flaskor i lådan på bild, men dessa kunde jag inte hitta.

På lådan finns texten: Oy Hartvall Ab.
Äger lådan.
Missbruk beivras.

Varför fanns dessa flaskor i en Hartvallåda? Var det en tillfällighet eller hade man någon form av samarbete?

Nåja, lite grundforskning hör ju till i denhär bloggen.

Efter att jag infört ovanstående bild i Tidningen Åland, kom en dag ett mail till mig. Det var Lasse Lindboms son Kurt som skrev att de hade med intresse läst om läskflaskan i tidningen. Han berättade att det var Lasses båda farbröder Edmund och Lauri Lindbom som började med läskedryckstillverkningen i Kroklund,
i den fastighet som i dag finns alldeles mittemot Ålandsbankens kontor där.
Han berättar att de tillverkade läsk där på 1930-talet.
De hade olika smaker på dryckerna och essenserna för dessa hämtades från Sverige.
Försäljningen skedde mestadels till affärer och kiosker i trakten sommartid.

Vad är egentligen en läskedryck för någonting och när började det?
Och som så mycket annat här i världen så var det förstås svenskarna som började och "hittade på" detta.

I Wikipedia läser vi följande: En läskedryck är en kolsyrad dryck som skall drickas kall. Ett äldre ord är lemonad/limonad. Den kan piggas upp med antingen koffein, ginseng eller guarana och kallas då energidryck.
Är den utan kolsyra kallas den stilldrink.

Läskedryckernas historia börjar år 1656 när en kemist vid namn Urban Hjärne fick i uppdrag att leta brunnsvatten. Han fick då sig tillsänt vatten från Medevi som han analyserade. Därmed blev han delvis delaktig i Medevi Brunn.
Nästan hundra år senare började Torbern Bergman experimentera med mineralvatten för att kunna göra dem på konstgjord väg. Han lyckades bra och var den förste som lyckdes framställa kolsyra på konstgjord väg. När sedan Jakob Berzelius i slutet av 1700-talet blandade kolsyrat vatten med olika kryddor, safter och vin fick han fram olika smaksatta drycker och skapade därmed förutsättningen för vad som senare utvecklades till dagens modärna läskedryck.

Den första svenska läskedrycken som såldes i etiketterad flaska var Citron-Brus, som lanserades av Nordstjernans Mineralvattenfabrik år 1905.



B

Här ser vi en annan drickaflaska som jag haft i mitt fönster i många år men först nu läst vad som står på den.

ÅBO APOTEKARES MINERALVATTENINRÄTTNING
LIMONADE CAZEUSE

Återstår att forska i saken.






Nu är vi inne i mitten av 1950-talet då jag började göra uppköp i affärerna, Andelshandeln och Mattssons i Finby. Vi kallade dom för "drickor", ordet läsk fanns inte i vukabulären. Jag minns speciellt Sockerdrickans ljuvliga smak när den bubblade in i halsen. Sedan fanns det Frisco och Jaffa minns jag. Gult skulle det vara, den röda drickan gick mindre åt. Det fanns också något som hette Siesta.






Det var nog mest Aura bryggeriets varor som gällde på Åland på den tiden i slutet av 1950-talet och långt upp i 60-talet. Jag tror att bilarna var gula med grön gammalmodig text Aura stod det på dörrarna.
Coca-colan fanns ju förstås i deras sortiment. De speciella flaskorna stod intravade i en gul liten trälåda.



Härtappat i Godby den 12 september år 2013



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar