onsdag 14 oktober 2020

Min nya gårdsbastu




Så ser den ut, min nya gårdsbastu som jag byggde färdig till midsommaren 2020. Jag är jättenöjd med resultatet. Det är en fröjd att tända vedspisen och invänta den ljuvliga värmen som bara en vedeldad bastu kan ge. Jag rekommenderar varmt andra att följa mitt exempel.

För två år sedan färdigställde vi en bastustuga i Föglö och de lärdomar jag fick där var tillämpbara i mångt och mycket även på gårdsbastun i Godby.



Bastustugan på Överö i Föglö skärgård.





Min elbastu i bostadshuset som är inredd på övre våningen. 

Denna kommer i fortsättningen bara att användas vintertid.

Varje gång jag badade här kom tanken till mig; nej jag vill ut, jag vill ha en vedeldad bastu på gården!

För de intresserade vill jag här berätta och med bilder visa hur mitt projekt förverkligades.





Jag började att på nätet se vad som fanns av fabrikstillverkade bastur. Denna hittade jag och här fick jag idén till hur jag skulle bygga min egen. Så här skall den se ut tänkte jag! Men varför inte svänga på steken, omklädningsrummet med litet fönster och bastun med panoramafönster tänkte jag.




Jag började inventera vad jag hade i uthusen av gamla fönster och dörrar. Se här! Jag hittade fyra stycken sådana på lillstugans vind. Dessa hade förr använts som innanfönster vilka plockades bort till sommaren. De var i dåligt skick med flagade målfärger och kitt som till hälften hade lossnat. Jag startade upp renoveringen. De här får bli min panorama tänkte jag.




Så sökte jag vidare och hittade ett vackert fönster i garaget. Det hade tagits bort i tiden från bostadshuset då vi byggde farstukvisten 1995. Det hade ju karm och allt.





Men dörrar då, de är ju dyra att köpa och snickra till! Men, nu vet jag tänkte jag, denna dörr leder ju till snickeboa i garaget och jag har aldrig gått in och ut genom den på alla dessa 25 år. Onödigt med två dörrar dit. Jag tar bort den och den får bli ytterdörr resonerade jag. 




Men innerdörr till bastun då? Jomen jag har ju även en sådan. Denna utbyttes från Föglöbastun då vi ville ha en med glasdörr där. Den tar jag tänkte jag! Den har ju karm och dörrsmäll färdigt.

Men vad för slags tak skall jag ha? Jomen jag har ju en massa kalksandstegel ifrån Pålsböle tegelfabrik som jag för många år sedan rev ned ifrån en gammal ladugård som var på Godbytomten. Dom tar jag men kanske med filt under för säkerhets skull!

Men visst skall vattnet från taket tas tillvara. Jomen jag har ju stuprör och rännor som blivit över i stumpar från montering till de övriga husen. Dem tar jag tänkte jag och jag behöver bara skaffa några rännkrokar. Hej vad det går. 




Jag hade hört att man kunde utan byggnadslov bygga en så kallad Friggebo, men för säkerhets skull besökte jag Kommunaltekniska byrån i Godby som har hand om Finströms byggnadslov. En vänlig herre upplyste mig om att: nej du måste ha byggnadslov för bastu och du skall följa stugbyggeinstruktionerna. Dessa papper bör du inlämna till oss för byggnadslov! Jaha sade jag, får väl göra det då, utan att fråga destumera hur ritningar skulle se ut.




Jag tog då fram från min skrivbordslåda några "millimeterpapper" och började skissa på bastun. Så hade jag alltid tidigare gjort då jag byggt många turiststugor i Sund.

Efter en månad fick jag svaret; nej detta duger inte du måste uppgöra en ordentlig ritning, detta duger inte!





Jag kontaktade då en kille som min son hade anlitat för diverse gårdsprojekt och frågade om han kunde göra en "riktig" ritning åt mig. Jo, det kunde han. Lämna en skiss åt mig sade han så fixar jag det.





Nå alltihopa var ungefär som jag hade skissat och tidigare insänt, men nu dög det och våren 2020 fick jag byggnadslov. Men sade man, du får inte börja ännu för det finns en fataljetid om två veckor ifall någon granne klagar. Nå, jag hade faktiskt skriftligt lov av närmaste gårdsgranne, men det var väl bonden med stora åkern invid som kunde komma med klagomål tänkte jag. Men allt löpte fint och jag kunde börja planera för bygget.





Men jag hade faktiskt tjuvstartat med grunden. Nu hade jag så frilagt berget på platsen för min bastu. Jag frilade en kvadrat om 4 gånger 2 meter.





Jag vidtalade samma kille som hade gjort ritningarna att han skulle komma och bygga bastun. Jo jag kommer på måndag sade han. Vi placerade ut dessa plintar som var inpackade i paff och göt fast dem. Trodde jag. Efter två dagar tänkte jag att jag kollar för säkerhets skull hur de har fastnat i berget. Jag sparkade på en av dem som genast föll ikull med en lätt putt. Jag sparkade i flera och till slut hade jag alla liggandes på marken.

Ringde till killen och berättade vad som hänt. Nåmen oj då, jag kommer på måndag och rättar till det sade han. Nej vi skall inte träffas mera sade jag, jag försöker fixa det på annat sätt. Hej då!





Jag funderade länge och väl, vad i herrans namn skall jag göra? Men vem var det som byggde ett utedass åt oss för tjugo år sedan? Jo det var ju Vidde. Honom messar jag till för vi är ju vänner på Facebook.

Ja jag kommer på måndag sade han, kan du skicka en skiss över hur du vill ha det! Jo så gärna, tack!

Han lovade att instruera mig hur jag skulle göra i de olika momenten så att allt blir rätt. Jag är ju med i byggnadsnämnden sade han så det ordnar sig nog!

Vad hade vi först gjort för fel? Jo, då man anlägger plintar skall man borra 2 sneda hål i plintcentrum och då de ditsatta järntenarna gjutes fast sitter det som berget! Tänk vad enkelt och logiskt det kan vara!





Därefter vad det dags för själva golvfundamentet. Du köper de och de och såhär skall du montera starten. Du lägger en battingsrad ovanpå detta sedan och därefter reglar du väggarna.





Här visar Vidde mig hur jag skall montera golvbjälklaget.





När jag hade gjort färdigt detta visade han mig hur jag skulle montera väggbanden, allt skall vara i vattpass och strävas väl.





Att montera in vindskivorna var enkelt, huvudsaken att alla hål täpptes igen och att det sedan fanns 

underbrädor att spika väggbräderna på.





Nu var filttaket påsatt och här visar Vidde mig hur jag brädar bastun. Fiffiga hjälpbrädor som gör att nedre kanten blir rät.





Att måla behövde jag ingen visning i. Där är jag expert kan jag själv tycka. Men inte riktigt, jag hade införskaffat en annan sorts Falu rödfärg på Mattssons, en finsk tillverkning. Denna måste omröras mycket mycket väl. Här fanns ett ämne som utkristalliserades så att färgen blev blårödsilvrig. Den äkta Falu rödfärgen är inte sådan. 





Så var det dags att montera in mina underbara fönster samt. Här behövde jag Viddes hjälp. 





Hela bastun skulle kläs in i aluminium före panelningen och Vidde hjälpte mig att hålla i rullen.

Att montera in bastuspisen var nu en karusell av Guds like. Av byggnadsinspektionen hade jag fått noggranna instruktioner att skorsten måste sticka upp 1 meter ovan takets övre lutning. Men man sade ingenting om hur långt under bastutaket värmeisolerade röret skulle hänga ned. Jag hade ju beställt en bastuspis plus alla rör. Ritningen för bastun gav jag till Mattssons. Men de delar jag så fick var fel. Detta rör stack ned bara 7 cm från taket och skulle vara 45 cm. Här efterlyses en klarare visning! En kund kan ju inte själv veta detta, det bör försäljare känna till. 

Ett fel gjorde jag själv i sammanhanget. Den varma spisen skall ha 35 cm avstånd till brännbart material. Avståndet till väggen bakom var här bara 20 cm så jag fick köpa en täckskiva som monterades mot väggen. Felet berodde på att jag hade monterat takstolen fel, hade den haft 15 cm längre avstånd hade jag sluppit köpa skivan för 250 e.





Nu är så bastuspisen rätt monterad och ni ser där förlängda värmeisolerade rördelen. Stenarna är inlagda och spjället är uppe. Vatten fullt i behållaren






Här vill jag berätta om ett annat fel jag gjorde i min dumhet. Jag hade svängt bruna skivans undersida upp då jag inbillade mig att den andra skulle vara så hal i bastun vid bad. Detta vart ett elände. Det gick inte att skura för trasan klistrade sig fast i den skrovliga skivan och dessutom ville inte vattnet rinna ned i rännan ni ser i mitten. Den hade bågnat vid spisens tryck emedan plintarna var inte direkt under spisen. Jag måste krypa under och kila upp golvet med nya stöttor så att jag fick rätt lutning igen.

Dessutom till på köpet fick jag köpa en svindyr våtrumsmålfärg för 80 e för att få ytan slät.

Däremot var jag nöjd med min montering av lave och mitt snickeri av pallar.

Messingsplattan införskaffades från Klingbergs plåt i Ulfsby. Vill klaga på priset, svindyr plåt nära 70 e för denna. Men stort beröm till killarna där som är vänliga och oerhört proffsiga. Rekommenderas!

Och jag vill även berömma Mattssons byggkillarna i Godby. Snabba i vändningarna och enormt kunniga och kvicktänkta! Mycket bra!

Jag vill även ge ett beröm till min granne Eyolf. Utan honom hade jag inte fått bastuspisen monterad enligt instruktionerna. Jag var på god väg att förstöra ett rör själv. Men han visade att jag måste svänga röret andra vägen och då gick det. Tack Eyolf!





Så in med ved i omklädningsrummet. Körsbärsträdet som rasade i vinterns storm. Ger en behaglig värme i bastun.



Med darrande händer tände jag första eldningen, skulle det dra upp eller blev det en rökbastu?

Nej det blev en härlig underbar bastu som jag är jättenöjd över. 

Jo en sak glömde jag. Av körsbärsträdets grenar filade jag ut ett flertal handtag som jag lackade.

För övrigt är bastun lackad med speciell bastulack och laven med speciell olja.


Badat i Godby den 14 oktober år 2020


Johan G. Granlund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar