onsdag 3 januari 2024

Herbert Erikssons Raksalong



Erikssons Raksalong

Postadress Köpmansgatan 1 Mariehamn Tel. 12495

Företaget grundat 1915. Nuvarande ägare Herbert Eriksson övertog företaget efter fadern Hilmer Eriksson 1951. Tre biträden plus ägaren arbetar i affären vilken är Mariehamns äldsta i branschen.

Ja så lyder texten i boken Ålands bebyggelse från 1963.

Personligen var jag kund där kanske några gånger i min ungdom och jag minns salongen från min barndomstid i mitten av 1950-talet. Invid var den tiden nämligen alla landsortsbussar parkerade på det s.k. busstorget. Bussarna stod då i en lång rad och den buss som gick till Sund var först. Då man satt och väntade på avgång kunde man följa livet i raksalongen.

 Jag kommer ännu ihåg det gnäggande ljudet av de handdrivna hårklippningsapparaterna och ljudet av saxar som med flinka fingrar for över herrarnas skallar. Vad jag minns var där endast herrar som fixade sitt hår eller rakade sig. Jag minns även huru innehavaren Herbert Eriksson ideligen samtalade med kunderna och hans glada och skämtsamma sätt att umgås med sina kunder.

Som framgår här ovan startade Herbert sin verksamhet år 1951 och jag här därför inga tidningsnotiser om hans verksamhet emedan dessa finns endast arkiverade fram till år 1950.



Så ser fastigheten Köpmansgatan 1 ut i dag år 2023 i vinterskrud. Längst till vänster det välkända hörnet med kaféet som länge hetat Marie Bar. Erikssons Raksalong fanns i mittdelen av huset.





Norragatan 5 i Mariehamn

Herbert Eriksson övertog som framgår rörelsen av sin far Hilmer Eriksson år 1951 samt att denna hade begynt redan 1915 och var Mariehamns äldsta raksalong. Vi ser i husets vänstra hörn skylten Rak Salong. Vi ser att här fanns även en delikatesshandel samt skyltar som basunerade ut nykterhet.

Fotografiet taget ur boken Mariehamn i bilder.




 I en annons år 1938  framgår att Hilmer Eriksson även fått lov att saluföra till branschen hörande varor som oljor och hårvatten och här ser vi en annons samma år där han börjat saluföra andra produkter som inte direkt hör till raksalong och frisörbranschen. 




I officiella tidningen framgår år 1939 att Karl Hilmer Eriksson har rätt att: Saluföra kosmetika samt smärre herrekiperingsartiklar.




Omsorgsfullt arbete. Säljer alla slags rakutensilier, rakcremer, tvålar, rakbett, knivar, hårvatten m.m.

Ortens äldsta raksalong






Här annonser från år 1938 och vi ser hur Hilmer Eriksson även annonserar sin kemikaliehandel.





I en annons år 1931 framgår att här utföres även Damklippning, Champonering och Ondulering, samt att det finns en särskild ingång till damavdelningen. Troligtvis var den från gårdssidan.




 

I annonserna kan man skönja en artig personlighet i Hilmers sätt att uttrycka sig mot sina kunder. Var så god och stig på jag ber! Säger han.



I en annons från år 1947 ser vi att det handlades i Sverige redan denna tid, så inget nytt under solen.




År 1939 i medlet av juni månad,  flyttar så Hilmer Eriksson med sina saxar och kemikalier till det nya Cityhuset på Torggatan 5. Han hoppas att även här genom gott bemötande och goda varor vinna allmänhetens förtroende. 

Det tror jag att han hade även i fortsättningen. 



Norragatan 5 i dag. En fastighets som äges av familjer Lemberg.

Ett ödets ironi. I lokalen längst till vänster jobbade jag i 14 år som distriktsföreståndare för Pohjola-Bolagen på Åland och vårt lilla kontor var med ingång vid den vänstra dörren och vi disponerade två skyltfönster. Exakt samma plats som Hilmer Erikssons Rak-Salong


Ondulerat i Godby den 3 januari år 2024

Johan G. Granlund






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar