torsdag 28 december 2023

Möbelhörnan i Mariehamn




Torggatan i Mariehamn med utsikt från det förutvarande busstorget i dag vanlig bilparkering. I blickfånget Torggatan 1 det s.k. "Algotshus" uppfört av den från Amerika återvända Algot Johansson. I hörnet verkade tills för en tid sedan Pub 1 och nu Pub Frans. Men tidigare fanns här under många år Möbelhörnan som jag minns ifrån min barndom.




I bokverket Ålands bebyggelse av år 1963 finner vi här Möbelhörnan (Nikula & Co.)

Postadress Torggatan 1. Mariehamn Tel. 11327

Bildtext: Firman grundad 1931. Familjebolag. Firman inköptes 1938 från Möbelfabriken Asko. Specialitet: Möbler och mattor. Skol och kontorsmöbler, köksinredning samt textilier för dito. Belysningsarmatur. Utställningslokalens golvyta c:a 400 kvm. 

I ett tidigt 1930-tal kommer till Åland en yngling Juhani Valfrid Nikula med mycket lite svenska i bagaget. Han var uppväxt i Tavastland inte långt från Lahtis stad. Där var han personligt bekant med en herre vid namn Asko som var möbelfabrikör. 

Valfrid arbetade först som dräng på olika åländska gårdar trots sin merkonomutbildning. Det var på Föglö, i Sund och i Lemland. Han insåg tidigt hur viktigt det var att kunna svenska. Han pluggade och pluggade och använde ibland bibeln som hjälp. 

Valfrid träffar en Kökarflicka, Anna Öberg, och de gifter sig och får småningom fyra barn. Två flickor och två pojkar. Jag samtalar en dag med den ene av dem, Eila Olofsson, och hon berättar glatt om den fina tid i Mariehamns absoluta centrum, ja hon var faktiskt född i butikshuset, i övre våningen ovanför möbelbutiken. 

Valfrid Nikula grundar familjebolaget Nikula & Co vilket bestod av Eila och hennes föräldrar och de blir möbelhandlare för Asko på Åland under namnet Åbo Möbel. 




Då jag i det Digitala tidningsbiblioteket söker fram uppgifter på familjeföretaget Nikula & Co och Möbelhörnan, finner jag i tidningen Åland av den 29.4.1949 följande notis:

-Vi kan snart se tillbaka på en 20-årig verksamhet på Åland, säger direktör V. Nikula, och det är med glädje vi kan se hurusom vårt företag följt med utvecklingen och verksamt bidragit till höjandet av möbelkulturren. 

- Vår firma grundades år 1931 som en filial till Asko-koncernen men sedan 1947 är rörelsen självständig och i stället arbetar vi nu som auktoriserad återförsäljare av Asko-produkter. Det är givetvis tack vare förbindelserna med denna Finlands största möbelfabrik som vi lyckats upparbeta vårt företag till det som det nu är. Asko-koncernen som grundades och fortfarande leds av industrirådet August Asko-Avonius, är belägen i Lahtis och sysselsatte i slutet av år 1947 över 1.400 personer. Det är inte bara i Finland Asko-namnet är välkänt utan tack vare en betydlig export till många länder , särskilt till England, har dess namn blivit känt även utanför Finlands gränser. 

- När jag år 1933 kom till Åland och övertog Åbo Möbel som firman då hette, var jag redan genom studier hos Asko-fabrikerna inkommen i branschen. Då tillhandahölls här mest möbler av enklare slag men genom ökat utställningsutrymme kunde vi tillhandahålla mångsidigare möbelsortering och sålunda erbjuda allmänheten större möjligheter till inblick i en högre möbelkultur. Numera säljer vi till hela Åland uteslutande kvalitetsmöbler. Det är ej alls ovanligt att man även till landsorten köper stilmöbler såsom renässans, barock, chippendale m.m. vackra saker varför tendenserna till en god och trivsam hemmiljö äro påtagliga och det behöver inte alltid vara dyrbart, men stil och kvalitet är fordringar som våra kunder inte alls har prutat på. Detta gör att vi alltid strävar till att ha i lager möbler och tyger av absolut högsta kvalitet. Och tack vare Asko-fabrikernas rikliga urval av vackra och stilrena saker, som  alltid är en produkt av en arkitekts hand samt därtill alster från andra framstående fabriker i landet, kan vi stå kundkretsen till tjänst med det yppersta inom branschen. 

-Vår affär är därtill ortens äldsta verksamma möbelfirma och vårt valspråk har alltid varit: kvalitetsvaror till humana priser 

Möbelhörnan V. Nikula & Co Mariehamn Tel 1327



Det nya firmanamnet är Möbelhörnan. Så lyder en annons i tidningen Åland år 1947. De röda markeringarna härleds från mitt sökord i det Digitala tidningsbiblioteket.



Under 1940-talet finner man många annonser om Asko-möbler. Här i tidningen Åland av den 26.11.1948. 

Keijo bokskåp hållbar skönhet till billigt pris. Möbelhörnan. Ensamförsäljare för Asko-möbler på Åland.



I tidsenlig anda Nyhet Juulikki rökbord införd i Åland den 3.12.1949



Ny lösning De världsberömda hyllorna Lundia nu i Finland

Så även på Åland. Annons i Åland den 22.9.1949. Och jag som trodde att Lundia var något från senare tid.





Annons i Åbo Underrättelser den 25.8.1945. Här tillsammans med Algot Johanssons skoaffär under samma adress. Ja, det blev säkert förmånligare med gemensam annonsering.





Ännu en nymodighet. De mycket efterfrågade spalieerna (blomställ) i olika storlekar anlänt.

Annons i Åland den 11.11.1948




Man skulle även hålla utställningar i sin butik. Här en då ännu kanske okänd åländsk konstnär lektor Nils Byman. en intresserad och flitig amatörmålare, i en julutställning. Byman hos Möbelhörnan. Tidningen Åland den 25.11.1947. 

När jag ser mig om i mitt eget hus märker jag att jag tror mig innehava någon Asko-möbel. Jag är säkert inte ensam, i så gott som varje åländskt hem finns kanske en möbel ifrån Möbelhörnan. Affären som fanns i hörnet på fastigheten Torggatan 1 i Mariehamn. 

Denne affär finns på min näthinna då jag som liten pojk tillsammans med mor och far satt i Herman Sudhoffs buss och väntade på att klockan skulle bli 4 för avfärd till Finby med Sundsbussen och dess ändstation vid Sunds Andelshandel. 


Snickrat i Godby den 29 december år 2023

Johan G. Granlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar